Sprzedaż przez internet
Sprzedaż przez internet

Sprzedaż przez internet

Opublikowany

Sprzedawca,  zgodnie z ustawą o informowaniu o cenach towarów i usług w miejscu  sprzedaży detalicznej i świadczenia usług, ma obowiązek uwidaczniać cenę  oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, który nie  będzie budził wątpliwości oraz który umożliwi porównanie cen.

Nie ma znaczenia, czy sprzedaż odbywa się w sklepie stacjonarnym, czy w internetowym. W żadnym przypadku sprzedawca nie może wprowadzić ceny informacyjnej a o finalnej powiadomić konsumenta w momencie przekazania mu towaru. Takie działanie przedsiębiorcy może skutkować nałożeniem na niego przez Inspekcję Handlową kary do wysokości 20 tys. złotych. Co więcej, sprzedawca nie może wysłać do klienta towaru innego niż wcześniej przez niego zamówiony oświadczając przy okazji, że zamienniki stanowią element zamówienia. Tego typu działanie zostało wprost określone w kodeksie cywilnym jako klauzula niedozwolona. Kontrahent nie może zastrzec sobie w umowie uprawnienia do jednostronnej zmiany istotnych cech świadczenia czyli w opisanym przypadku zamiany na inne podobne produkty bez ważnych przyczyn,. Takie postanowienie umowne nie wiąże konsumenta i nie jest on zobowiązany do jakiegokolwiek świadczenia.

W przypadku sprzedaży przez Internet ważne jest, aby konsument został wyraźnie poinformowany o przedmiocie świadczenia, momencie zawarcia umowy i co najważniejsze - uprawnieniu do odstąpienia od umowy. Wraz z zamówieniem, klient powinien otrzymać formularz do odstąpienia od umowy. Wypełniając go, ma możliwość bez jakichkolwiek konsekwencji zwrócić towar do sprzedawcy.

Często jednak e-commerce w modelu hybrydowym, gdzie równolegle działają sklepy fizyczne, wprowadza możliwość złożenia jedynie zamówienia przez Internet. Konsumenci są przekonani, że w punkcie sprzedaży dokonują jedynie odbioru, a zakup towaru nastąpił w sklepie internetowym. Moment sprzedaży jest w tym przypadku bardzo istotny, ponieważ w przypadku zakupu towaru w punkcie stacjonarnym, konsument nie ma możliwości odstąpienia od umowy w ustawowym 14-dniowym terminie. Należy zatem zwracać uwagę na triki, jakimi posługują się sprzedawcy.

Autor: Krzysztof Borżoł, adwokat z Kancelarii Chałas i Wspólnicy

Kopiuj tekst

Udostępnij

Wypadki zimowe –przyczyny odmowy wypłaty odszkodowania

W okresie zimowym dochodzi do wielu wypadków, w tym do upadku na oblodzonym, nieodśnieżonym chodniku czy do zranienia spadającym soplem lodu. Wypadki tego typu dla prawnika prowadzącego sprawy odszkodowawcze są zwykle bardziej czasochłonne i złożone, niż sprawy wypadków komunikacyjnych. Problemy zaistniałe w toku prowadzonej sprawy za „szkodę zimową” są zarówno natury praktycznej, jaki i prawnej.